View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvoedstress en Externaliserend Probleemgedrag: De Rol van Ouderlijke Warmte/Ondersteuning en Sekse

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Stoop, LF-5917611.pdf (562.1Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Stoop, L.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Opvoedstress heeft niet alleen een impact op het leven van ouders, maar ook op het leven van kinderen binnen het gezinssysteem. Er zijn aanwijzingen dat opvoedstress en opvoedgedrag geassocieerd zijn met externaliserend probleemgedrag van kinderen. Deze studie is gebaseerd op een mediatie model dat onderzoekt of opvoedstress gerelateerd is aan externaliserend probleemgedrag bij jonge kinderen en of deze relatie verklaard wordt door de hoeveelheid warmte en ondersteuning die ouders geven bij de opvoeding. Dit mediatie model is apart onderzocht voor vaders en moeders. Een steekproef van 339 Nederlandse ouders en hun kinderen van 17 tot 66 maanden oud werd gebruikt bij dit onderzoek. Zowel vaders als moeders vulden afzonderlijk drie vragenlijsten in. De data van deze studie zijn geanalyseerd met behulp van eenvoudige lineaire regressieanalyses en meervoudige regressieanalyses. Uit de analyses kon geconcludeerd worden dat (1) opvoedstress significant gerelateerd was aan externaliserend probleemgedrag, (2) opvoedstress significant gerelateerd was aan warmte/ondersteuning, (3) warmte/ondersteuning niet significant gerelateerd was aan externaliserend probleemgedrag en (4) warmte/ondersteuning de relatie tussen opvoedstress en externaliserend gedrag niet verklaarde. Er werd geen verschil gevonden tussen het mediatie model voor vaders en moeders. Opvoedstress en opvoedgedrag van vaders en moeders spelen een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Sommige opvoedingspraktijken spelen echter geen verklarende rol als het gaat om de impact van opvoedstress op het gedrag van jonge kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38207
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo