View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Polarisatie In het Voortgezet Onderwijs: Controversiële Onderwerpen en het Handelen van de Docent

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Geurts, GA-6281133 en Wietsma, SN-6212328.pdf (616.0Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Geurts, G.A.
        Wietsma, S.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het fenomeen polarisatie is niet alleen zichtbaar in de Nederlandse samenleving, maar lijkt ook naar voren te komen in Nederlandse klassen. Leraren kunnen tijdens het lesgeven in aanraking komen met het behandelen van controversiële onderwerpen en eventuele spanningen. Echter is te zien dat leraren vaak geconfronteerd worden met handelingsverlegenheid, waardoor niet goed met de spanningen of conflicten omtrent controverse wordt omgegaan. Het is van belang om nieuwe inzichten te vergaren op het gebied van les aanpakken en controversiële onderwerpen om polarisatie onder leerlingen tegen te gaan. Om deze inzichten op te doen, hebben er acht semigestructureerde interviews met leraren uit het voortgezet onderwijs plaatsgevonden. Uit de analyse kwam naar voren dat er binnen deze scholen geen wij/zij-scheiding is, maar dat leerlingen soms wel tegengestelde overtuigingen hebben ten opzichte van andere groeperingen in de samenleving. Docenten spelen hierop in door een gesprek aan te gaan met leerlingen waarbij meningen worden bevraagd en bewustwording wordt gecreëerd. Echter kiezen veel leraren er nog voor om in het geval van discriminatie of een onveilig klasklimaat leerlingen uit de les te sturen. Vanuit de verkregen inzichten blijkt dat leraren een belangrijke schakel kunnen zijn in de bewustwording van leerlingen over polarisatie, ongeacht de achtergrond van de school.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38189
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo