Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.M.
dc.contributor.advisorEsch, R.P. van
dc.contributor.authorGeurts, G.A.
dc.contributor.authorWietsma, S.N.
dc.date.accessioned2020-11-24T19:00:20Z
dc.date.available2020-11-24T19:00:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38189
dc.description.abstractHet fenomeen polarisatie is niet alleen zichtbaar in de Nederlandse samenleving, maar lijkt ook naar voren te komen in Nederlandse klassen. Leraren kunnen tijdens het lesgeven in aanraking komen met het behandelen van controversiële onderwerpen en eventuele spanningen. Echter is te zien dat leraren vaak geconfronteerd worden met handelingsverlegenheid, waardoor niet goed met de spanningen of conflicten omtrent controverse wordt omgegaan. Het is van belang om nieuwe inzichten te vergaren op het gebied van les aanpakken en controversiële onderwerpen om polarisatie onder leerlingen tegen te gaan. Om deze inzichten op te doen, hebben er acht semigestructureerde interviews met leraren uit het voortgezet onderwijs plaatsgevonden. Uit de analyse kwam naar voren dat er binnen deze scholen geen wij/zij-scheiding is, maar dat leerlingen soms wel tegengestelde overtuigingen hebben ten opzichte van andere groeperingen in de samenleving. Docenten spelen hierop in door een gesprek aan te gaan met leerlingen waarbij meningen worden bevraagd en bewustwording wordt gecreëerd. Echter kiezen veel leraren er nog voor om in het geval van discriminatie of een onveilig klasklimaat leerlingen uit de les te sturen. Vanuit de verkregen inzichten blijkt dat leraren een belangrijke schakel kunnen zijn in de bewustwording van leerlingen over polarisatie, ongeacht de achtergrond van de school.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent630812
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePolarisatie In het Voortgezet Onderwijs: Controversiële Onderwerpen en het Handelen van de Docent
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPolarisatie; ‘wij’ tegen ‘zij’; voortgezet onderwijs; controversiële onderwerpen; handelingsverlegenheid
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record