View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen Nederlandse taalvaardigheid en prosociaal gedrag bij Syrische vluchtelingen in vergelijking met eentalige Nederlandse kinderen.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bemmel, Evan-6620639.pdf (115.4Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Bemmel, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Introductie: Taal is een positieve voorspeller voor prosociaal gedrag. Syrische vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen, hebben een achterstand in de Nederlandse taal waardoor deze kinderen wellicht minder prosociaal gedrag vertonen. Echter spelen cultuur en meertaligheid een belangrijke rol in de ontwikkeling van prosociaal gedrag waardoor het niet zeker is hoe de prosociale ontwikkeling van Syrische kinderen is in vergelijking met Nederlandse kinderen. Doel: Het doel van de studie was om te onderzoeken wat het verband was tussen de Nederlandse taalvaardigheid en prosociaal gedrag bij Syrische vluchtelingen en eentalige Nederlandse schoolkinderen. Tevens is onderzocht of cultuur invloed heeft op het verband tussen taal en prosociaal gedrag. Deelnemers: De onderzoeksgroep bestond uit 145 deelnemers waarvan 93 eentalige Nederlandse kinderen met een gemiddelde leeftijd van 83 maanden en 52 Syrische kinderen met een gemiddelde leeftijd van 105 maanden. Methode: Prosociaal gedrag is gemeten met een vragenlijst die door ouders is ingevuld en de taalvaardigheid is gemeten middels een zinsherhaaltest bij de kinderen zelf. Resultaten: Er werd geen significant verschil gevonden in prosociaal gedrag tussen taalvaardigheid en cultuur. Wel is uit het onderzoek gebleken dat leeftijd een significante voorspeller is voor prosociaal gedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38090
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo