Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg-Paz, O.
dc.contributor.advisorBlom, E.
dc.contributor.authorBemmel, E. van
dc.date.accessioned2020-11-05T19:00:16Z
dc.date.available2020-11-05T19:00:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38090
dc.description.abstractIntroductie: Taal is een positieve voorspeller voor prosociaal gedrag. Syrische vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen, hebben een achterstand in de Nederlandse taal waardoor deze kinderen wellicht minder prosociaal gedrag vertonen. Echter spelen cultuur en meertaligheid een belangrijke rol in de ontwikkeling van prosociaal gedrag waardoor het niet zeker is hoe de prosociale ontwikkeling van Syrische kinderen is in vergelijking met Nederlandse kinderen. Doel: Het doel van de studie was om te onderzoeken wat het verband was tussen de Nederlandse taalvaardigheid en prosociaal gedrag bij Syrische vluchtelingen en eentalige Nederlandse schoolkinderen. Tevens is onderzocht of cultuur invloed heeft op het verband tussen taal en prosociaal gedrag. Deelnemers: De onderzoeksgroep bestond uit 145 deelnemers waarvan 93 eentalige Nederlandse kinderen met een gemiddelde leeftijd van 83 maanden en 52 Syrische kinderen met een gemiddelde leeftijd van 105 maanden. Methode: Prosociaal gedrag is gemeten met een vragenlijst die door ouders is ingevuld en de taalvaardigheid is gemeten middels een zinsherhaaltest bij de kinderen zelf. Resultaten: Er werd geen significant verschil gevonden in prosociaal gedrag tussen taalvaardigheid en cultuur. Wel is uit het onderzoek gebleken dat leeftijd een significante voorspeller is voor prosociaal gedrag.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent118264
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen Nederlandse taalvaardigheid en prosociaal gedrag bij Syrische vluchtelingen in vergelijking met eentalige Nederlandse kinderen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsProsociaal gedrag, Nederlandse taalvaardigheid, Syrische kinderen, eentalige Nederlandse kinderen, cultuur, meertaligheid.
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record