Transformatie Jeugdhulp & Passend Onderwijs: vroegsignalering, preventie en samenwerking op school
Summary
De gemeente Nijkerk kiest met het project Transformatie Jeugdhulp & Passend Onderwijs om domein-overstijgend werken tussen passend onderwijs en jeugdhulp te bevorderen, in te zetten op vroegsignalering en preventie en een betere samenwerking. Doel van deze studie is nagaan welke kansen onderwijsmedewerkers uit het primair onderwijs zien betreffende (jeugd)hulp op scholen. Een mixed-method onderzoek is uitgevoerd bij vijf basisscholen, via interviews bij vijf intern begeleiders en vragenlijsten bij 18 leerkrachten. Leerkrachten zien de meeste signalen van externaliserend en internaliserend probleemgedrag, maar weten vooral bij internaliserend gedrag en problemen door de gezinssituatie niet altijd wat ze moeten doen. De geboden hulp op school past niet altijd bij de hulpbehoefte van het kind en leerkrachten blijven zich zorgen maken. Een effectief preventief aanbod binnen school ontbreekt en zou kansen bieden voor een vroegtijdige signalering en reductie van gedragsproblemen. Gezien de laagdrempeligheid en de vertrouwde omgeving is een bewezen effectief programma wenselijk. De coronacrisis maakt het belang van de school voor kinderen meer dan duidelijk: terwijl de focus van het onderwijs normaliter grotendeels op individuele kindfactoren ligt en in de jeugdhulp meer op gezinsfactoren, lijken deze werelden nu dichterbij elkaar te komen. Het onderwijs ziet kansen in een integrale samenwerking rondom het kind in de school. Een aanbeveling is om bij een verdere uitwerking hiervan te kijken naar elementen vanuit de Scandinavische aanpak.