Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, W.M. van
dc.contributor.authorDonselaar, J.R. van
dc.date.accessioned2020-10-05T18:00:14Z
dc.date.available2020-10-05T18:00:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37839
dc.description.abstractDe gemeente Nijkerk kiest met het project Transformatie Jeugdhulp & Passend Onderwijs om domein-overstijgend werken tussen passend onderwijs en jeugdhulp te bevorderen, in te zetten op vroegsignalering en preventie en een betere samenwerking. Doel van deze studie is nagaan welke kansen onderwijsmedewerkers uit het primair onderwijs zien betreffende (jeugd)hulp op scholen. Een mixed-method onderzoek is uitgevoerd bij vijf basisscholen, via interviews bij vijf intern begeleiders en vragenlijsten bij 18 leerkrachten. Leerkrachten zien de meeste signalen van externaliserend en internaliserend probleemgedrag, maar weten vooral bij internaliserend gedrag en problemen door de gezinssituatie niet altijd wat ze moeten doen. De geboden hulp op school past niet altijd bij de hulpbehoefte van het kind en leerkrachten blijven zich zorgen maken. Een effectief preventief aanbod binnen school ontbreekt en zou kansen bieden voor een vroegtijdige signalering en reductie van gedragsproblemen. Gezien de laagdrempeligheid en de vertrouwde omgeving is een bewezen effectief programma wenselijk. De coronacrisis maakt het belang van de school voor kinderen meer dan duidelijk: terwijl de focus van het onderwijs normaliter grotendeels op individuele kindfactoren ligt en in de jeugdhulp meer op gezinsfactoren, lijken deze werelden nu dichterbij elkaar te komen. Het onderwijs ziet kansen in een integrale samenwerking rondom het kind in de school. Een aanbeveling is om bij een verdere uitwerking hiervan te kijken naar elementen vanuit de Scandinavische aanpak.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent405706
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTransformatie Jeugdhulp & Passend Onderwijs: vroegsignalering, preventie en samenwerking op school
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspassend onderwijs; jeugdhulp; vroegsignalering; preventie; interventie
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record