View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een onderzoek naar de ontwikkeling van sympathie voor het personage Saroo Brierleys.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelor Eindwerkstuk - Valerie Bentsink - 6246931.pdf (12.25Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Bentsink, V.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit bachelor eindwerkstuk wordt er onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van sympathie voor het personage Saroo Brierleys in de film Lion (2016). Zowel de narratieve structuur als de cinematografie van de film worden onderzocht om de emotionele betrokkenheid te onderzoeken. Dit wordt gedaan aan de hand van het theoretische concept de structure of sympathy van Murray Smith. Dit bestaat uit verschillende gradaties van sympathie. Smith hanteert hiervoor de termen recognition, alignment en allegiance. De vraag die hierbij centraal staat luidt: Hoe dragen narratieve en cinematografische middelen bij aan het opwekken van sympathie voor het personage Saroo Brierleys in de film Lion? Aan de hand van de concepten van Smith zijn drie deelvragen opgesteld om de betrokkenheid te onderzoeken. Er wordt gekeken naar de karaktereigenschappen, subjectieve toegang en het morele oordeel over het personage. De casus is afgebakend tot drie fragmenten waarvan de handelingen, kadrering, shottype en audio geanalyseerd zijn. Deze zijn gebaseerd op de theorie van Bordwell en Thompson uit Film Art: An Introduction en Branigan’s theorie in Narrative Comprehension and Film. In de analyse worden de bijzonderheden per fragment uitgeschreven in een lopend verhaal. In de conclusie wordt samenvattend ingegaan op de resultaten uit de analyse. Hieruit blijkt dat sympathie voor Saroo gedurende de hele film aanwezig is en op bepaalde momenten versterkt wordt. Dit heeft te maken met de positieve karaktereigenschappen, subjectieve toegang en betrokkenheid in ruimte en tijd. Door middel van de camera-afstanden en de gefocaliseerde shots geeft de film vaak toegang tot de gedachten en gevoelens van Saroo. Het verhaal wordt beleefd vanuit zijn ruimte en tijd. Dit resulteert in een positief moreel oordeel over Saroo.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37814
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo