Woorden doen meer: een studie naar de percepties van deelnemers bij het woordgebruik van Taal Doet Meer om hen te omschrijven.
Summary
Het doel van dit onderzoek is inzicht geven in hoe deelnemers van Taal Doet Meer (TDM) het
woordgebruik, dat deze organisatie gebruikt om hen te omschrijven, percipiëren. Allereerst is het
woordgebruik van TDM in kaart gebracht door verschillende publicaties van de organisatie te
analyseren. Door middel van kwalitatieve semigestructureerde interviews is vervolgens aan 27
respondenten, bestaande uit deelnemers, medewerkers en vrijwilligers van TDM, gevraagd hoe
zij dit woordgebruik ervaren. Uit de interviews kwam naar voren dat de imposante hoeveelheid
omschrijvingen die TDM nu gebruikt, er toe leidt dat de respondenten niet alle omschrijvingen
passend vinden voor de doelgroep van TDM. Daarbij geven deelnemers aan zich geaccepteerd te
voelen als Utrechter, maar zorgt de toevoeging van bijvoeglijke naamwoorden als ‘anderstalig’ of
‘nieuw’ voor een tweedeling binnen de in-group Utrechters. Dit impliceert een gevoel van sociale
afstand onder de deelnemers. Daarentegen beoordelen deelnemers omschrijvingen waarin de
nadruk wordt gelegd op het leren van de taal als heel positief. Als deze termen worden
geaccepteerd door zowel de out-group als de in-group, kan het bijdragen aan het versterken van
empowerment van de deelnemers. Het onderzoek sluit af met de aanbeveling voor TDM om een
explicieter beleid voor haar woordgebruik te maken. Daarnaast wordt aanbevolen om de termen
‘taalcursist’ en ‘taalleerder’ actief te gaan gebruiken.