View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Woorden doen meer: een studie naar de percepties van deelnemers bij het woordgebruik van Taal Doet Meer om hen te omschrijven.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Horst, EMvander-6889972.pdf (728.3Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Horst, E.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is inzicht geven in hoe deelnemers van Taal Doet Meer (TDM) het woordgebruik, dat deze organisatie gebruikt om hen te omschrijven, percipiëren. Allereerst is het woordgebruik van TDM in kaart gebracht door verschillende publicaties van de organisatie te analyseren. Door middel van kwalitatieve semigestructureerde interviews is vervolgens aan 27 respondenten, bestaande uit deelnemers, medewerkers en vrijwilligers van TDM, gevraagd hoe zij dit woordgebruik ervaren. Uit de interviews kwam naar voren dat de imposante hoeveelheid omschrijvingen die TDM nu gebruikt, er toe leidt dat de respondenten niet alle omschrijvingen passend vinden voor de doelgroep van TDM. Daarbij geven deelnemers aan zich geaccepteerd te voelen als Utrechter, maar zorgt de toevoeging van bijvoeglijke naamwoorden als ‘anderstalig’ of ‘nieuw’ voor een tweedeling binnen de in-group Utrechters. Dit impliceert een gevoel van sociale afstand onder de deelnemers. Daarentegen beoordelen deelnemers omschrijvingen waarin de nadruk wordt gelegd op het leren van de taal als heel positief. Als deze termen worden geaccepteerd door zowel de out-group als de in-group, kan het bijdragen aan het versterken van empowerment van de deelnemers. Het onderzoek sluit af met de aanbeveling voor TDM om een explicieter beleid voor haar woordgebruik te maken. Daarnaast wordt aanbevolen om de termen ‘taalcursist’ en ‘taalleerder’ actief te gaan gebruiken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37804
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo