Het ‘Belt and Road Initiative’: van handelskans naar gevaar in Europa?
Summary
In 2013 startte China officieel met het Belt and Road Initiative. Vandaag de dag zorgt dit Chinese project nog steeds voor het vergroten van de connectiviteit van China met de rest van de wereld -en in het bijzonder Europa. Hierbij wordt met Chinees staatskapitaal grootschalig geïnvesteerd in Europese infrastructuur. Vanaf het moment dat de eerste effecten zichtbaar werden van dit initiatief, ontstond binnen de EU een dialoog over de acceptatie van het Belt and Road Initiative en de toenemende invloed van China in Europese infrastructuurprojecten. Deze scriptie haakt in op de wijze waarop de Europese Commissie hiermee omgaat. Om te kunnen beoordelen hoe de EC kijkt naar China en haar ontwikkelingen in Europa, zijn twee belangrijke beleidstukken van de Europese Commissie over China onder de loep genomen. Dit zijn de communications van de Europese Commissie uit 2016 en 2019. Hierbij is onderzocht wat er in deze communications beschreven wordt over China en of de Europese Commissie in de loop van het Belt and Road Initiative anders is gaan kijken naar China. Hierbij zien we dat de Europese Commissie in haar eerste communication, sinds het lanceren van het Belt and Road Initiative in 2013, openstaat voor de Chinese invloeden in Europa. In de laatste communication, in 2019, zien we dat dit beeld sterk is gewijzigd.