Antisociaal gedrag op middelbare scholen
Summary
Binnen dit onderzoek staan voorspellers van antisociaal
gedrag op scholen centraal.
Allereerst zijn op basis van de bindingentheorie van
Hirschi zijn een aantal verwachte invloeden van schoolen
wijkkenmerken op antisociaal gedrag op scholen
geformuleerd. Deze veronderstelde relaties worden
vervolgens op empirische wijze getoetst door middel van
regressieanalyses.
Uit deze analyses is gebleken dat zowel school- als
wijkkenmerken van invloed zijn op de hoeveelheid
antisociaal gedrag op scholen.
Voor een risicomodel voor antisociaal gedrag is het van
belang te weten hoe goed het mogelijk is te voorspellen
op welke school meer antisociaal gedrag plaatsvindt.
Hiertoe is een vergelijking gemaakt tussen verwachte
hoeveelheid antisociaal gedrag op scholen en werkelijk
gemeten antisociaal gedrag. Uit een analyse is gebleken
dat met behulp van de gevonden voorspellers van
antisociaal gedrag inderdaad een redelijk goede
voorspelling gedaan kan worden van op welke scholen
het meeste antisociaal gedrag plaatsvindt