View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Democratizing Parental Involvement in Domaineducation: A Qualitative Study Exploring Parental Involvement Through the Pure Deliberative Procedural Perspective on Democratic Legitimacy

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Pul, MAMvan-6533558.pdf (466.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Pul, M.A.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Scholen vinden hun verantwoordelijkheid op het gebied van burgerschap gecompliceerd en onduidelijk. Dit artikel betoogd dat om duidelijk te maken hoe scholen moeten democratiseren, onderzoekers en beleidsmakers expliciet moeten zijn over het perspectief van democratische legitimiteit dat zij aannemen. Dit artikel test dit argument door een puur deliberatief procedureel perspectief toe te passen op de ouderbetrokkenheid bij een onderwijs-pilot. Drie voorwaarden voor democratische ouderbetrokkenheid worden geformuleerd: de ouders moeten goed geïnformeerd zijn over de ontwikkelingen op school, ouders moeten de gelegenheid hebben om deel te nemen aan beraadslaging en besluitvorming, en alle belanghebbenden gedurende het proces als gelijken worden behandeld. Het kwalitatieve onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van semi-gestructureerde interviews met ouders en de schoolfaculteit, beantwoordt de vraag: tot hoeverre voldoet de ouderbetrokkenheid bij het domeinonderwijs aan de voorwaarden van puur deliberatief procedureel democratische legitimiteit? De resultaten geven aan dat de school hoge communicatiestandaarden heeft die ervoor zorgen dat alle ouders goed geïnformeerd zijn. Verder zijn er mogelijkheden om mee te doen met de beraadslaging en besluitvorming. Al is er formele gelijkheid, het wordt gesuggereerd dat domeinonderwijs de relaties tussen de school en de ouders alsook tussen de ouders onderling moet egaliseren om substantieve gelijkheid te realiseren. De discussie suggereert het vaststellen van normen voor democratisch professionalisme binnen de faculteit om de kenniskloof tussen de faculteit en de ouders te dichten. Het artikel concludeert met het erkennen van beperkingen van het onderzoek en het suggereren van implicaties voor toekomstig onderzoek en beleid. Trefwoorden:
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37167
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo