Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVissenberg, C.
dc.contributor.authorPul, M.A.M. van
dc.date.accessioned2020-08-28T18:00:35Z
dc.date.available2020-08-28T18:00:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37167
dc.description.abstractScholen vinden hun verantwoordelijkheid op het gebied van burgerschap gecompliceerd en onduidelijk. Dit artikel betoogd dat om duidelijk te maken hoe scholen moeten democratiseren, onderzoekers en beleidsmakers expliciet moeten zijn over het perspectief van democratische legitimiteit dat zij aannemen. Dit artikel test dit argument door een puur deliberatief procedureel perspectief toe te passen op de ouderbetrokkenheid bij een onderwijs-pilot. Drie voorwaarden voor democratische ouderbetrokkenheid worden geformuleerd: de ouders moeten goed geïnformeerd zijn over de ontwikkelingen op school, ouders moeten de gelegenheid hebben om deel te nemen aan beraadslaging en besluitvorming, en alle belanghebbenden gedurende het proces als gelijken worden behandeld. Het kwalitatieve onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van semi-gestructureerde interviews met ouders en de schoolfaculteit, beantwoordt de vraag: tot hoeverre voldoet de ouderbetrokkenheid bij het domeinonderwijs aan de voorwaarden van puur deliberatief procedureel democratische legitimiteit? De resultaten geven aan dat de school hoge communicatiestandaarden heeft die ervoor zorgen dat alle ouders goed geïnformeerd zijn. Verder zijn er mogelijkheden om mee te doen met de beraadslaging en besluitvorming. Al is er formele gelijkheid, het wordt gesuggereerd dat domeinonderwijs de relaties tussen de school en de ouders alsook tussen de ouders onderling moet egaliseren om substantieve gelijkheid te realiseren. De discussie suggereert het vaststellen van normen voor democratisch professionalisme binnen de faculteit om de kenniskloof tussen de faculteit en de ouders te dichten. Het artikel concludeert met het erkennen van beperkingen van het onderzoek en het suggereren van implicaties voor toekomstig onderzoek en beleid. Trefwoorden:
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent477826
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleDemocratizing Parental Involvement in Domaineducation: A Qualitative Study Exploring Parental Involvement Through the Pure Deliberative Procedural Perspective on Democratic Legitimacy
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsouder betrokkenheid; democratische schoolcultuur; democratische legitimiteit; puur deliberatief proceduralisme
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record