View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Angstbeleving, Gevoel van Eigenwaarde, Zelfwaargenomen Sociale Competentie en Populariteit van de pestrollen Buitenstaanders en Verdedigers in Pestsituaties

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Wijma, SE-6012892 en Baks, VF-5979072.pdf (513.9Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Wijma, S.E.
        Baks, V.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek is uitgevoerd met als doel om het verschil te onderzoeken tussen buitenstaanders (zij houden zich afzijdig bij pesten) en verdedigers (zij staan aan de zijde van het slachtoffer). Deze twee pestrollen hebben beiden een anti-pesthouding, maar toch grijpt de verdediger in bij het pesten en het slachtoffer niet. Belangrijke variabelen die betrokken lijken te zijn bij het wel of niet verdedigen van het slachtoffer zijn: angstbeleving, gevoel van eigenwaarde, zelfwaargenomen sociale competentie en populariteit. Dit onderzoek richt zich op de vraag of deze twee pestrollen verschillen op deze vier variabelen. 1129 9 tot 12-jarigen werden onderzocht door middel van zelfrapportage (angst, gevoel van eigenwaarde en zelfwaargenomen sociale competentie) en peernominaties (pestrollen en populariteit). Uit de analyses bleek dat buitenstaanders en verdedigers niet significant verschilden op angstbeleving en gevoel van eigenwaarde. Daarentegen scoorden verdedigers significant hoger op zelfwaargenomen sociale competentie en populariteit dan buitenstaanders, dit conform de hypothese. Ook werd het interactie-effect onderzocht, maar dit bleek niet significant. Dit onderzoek breidt de kennis over de twee anti-pestrollen buitenstaanders en verdedigers uit. Anti-pestprogramma’s zouden hun interventies kunnen richten op het versterken van de mate van populariteit en zelfwaargenomen sociale competentie bij buitenstaanders. Aanbevelingen richten zich dan ook op het doen van vervolgonderzoek naar anti-pestprogramma’s en interventies voor het verwerven van belangrijke vaardigheden van buitenstaanders bij het ingrijpen tijdens pesten. Op de lange termijn kan dit zorgen voor een vermindering van pesten in de klas.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36976
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo