dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Vermande, M. | |
dc.contributor.advisor | Bos, I. van den | |
dc.contributor.author | Wijma, S.E. | |
dc.contributor.author | Baks, V.F. | |
dc.date.accessioned | 2018-10-06T17:01:27Z | |
dc.date.available | 2018-10-06T17:01:27Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36976 | |
dc.description.abstract | Dit onderzoek is uitgevoerd met als doel om het verschil te onderzoeken tussen buitenstaanders (zij houden zich afzijdig bij pesten) en verdedigers (zij staan aan de zijde van het slachtoffer). Deze twee pestrollen hebben beiden een anti-pesthouding, maar toch grijpt de verdediger in bij het pesten en het slachtoffer niet. Belangrijke variabelen die betrokken lijken te zijn bij het wel of niet verdedigen van het slachtoffer zijn: angstbeleving, gevoel van eigenwaarde, zelfwaargenomen sociale competentie en populariteit. Dit onderzoek richt zich op de vraag of deze twee pestrollen verschillen op deze vier variabelen. 1129 9 tot 12-jarigen werden onderzocht door middel van zelfrapportage (angst, gevoel van eigenwaarde en zelfwaargenomen sociale competentie) en peernominaties (pestrollen en populariteit). Uit de analyses bleek dat buitenstaanders en verdedigers niet significant verschilden op angstbeleving en gevoel van eigenwaarde. Daarentegen scoorden verdedigers significant hoger op zelfwaargenomen sociale competentie en populariteit dan buitenstaanders, dit conform de hypothese. Ook werd het interactie-effect onderzocht, maar dit bleek niet significant. Dit onderzoek breidt de kennis over de twee anti-pestrollen buitenstaanders en verdedigers uit. Anti-pestprogramma’s zouden hun interventies kunnen richten op het versterken van de mate van populariteit en zelfwaargenomen sociale competentie bij buitenstaanders. Aanbevelingen richten zich dan ook op het doen van vervolgonderzoek naar anti-pestprogramma’s en interventies voor het verwerven van belangrijke vaardigheden van buitenstaanders bij het ingrijpen tijdens pesten. Op de lange termijn kan dit zorgen voor een vermindering van pesten in de klas. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 526253 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Angstbeleving, Gevoel van Eigenwaarde, Zelfwaargenomen Sociale Competentie en Populariteit van de pestrollen Buitenstaanders en Verdedigers in Pestsituaties | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | pestrollen; buitenstaanders; verdedigers; angstbeleving; gevoel van eigenwaarde; zelfwaargenomen sociale competentie; populariteit | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |