View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Executieve functies bij kinderen met en zonder autisme spectrum stoornis in het speciaal onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Plomp, RL-6499961.pdf (257.2Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Plomp, R.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel. Voorgaand onderzoek laat zien dat kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) problemen hebben met executieve functies (EF). EF verwijzen naar hogere controlefuncties en kunnen onderverdeeld worden in werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit, inhibitie en aandacht. Voorgaand onderzoek heeft EF onderzocht bij kinderen in het regulier onderwijs, maar slechts een beperkt aantal onderzoeken heeft EF onderzocht bij kinderen in het speciaal onderwijs (SO). Echter, het aantal kinderen in het SO is gestegen, waaronder kinderen met ASS. Het doel van dit onderzoek was om prestaties op EF-taken te vergelijken tussen kinderen met en zonder ASS van 6 tot 12 jaar in het SO. Methode. Het huidige onderzoek heeft prestaties vergeleken tussen 7 kinderen met ASS en 31 kinderen zonder ASS op taken die werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit, inhibitie en aandacht meten. Daarnaast is samenhang tussen EF en leeftijd onderzocht. Resultaten. De resultaten tonen geen significante verschillen in prestaties op EF-taken tussen kinderen met en zonder ASS. De prestaties op de EF-taken waren niet gerelateerd aan leeftijd. Discussie. De resultaten roepen de vraag op of kinderen met ASS daadwerkelijk niet slechter presteren op EF-taken. Limitaties van het huidige onderzoek waren een te kleine steekproef en een gebrek aan achtergrondinformatie. Door de groei van de SO scholen en de groei van kinderen met ASS in het SO is vervolgonderzoek nodig naar EF bij kinderen met en zonder ASS in het SO.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36970
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo