Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVos, H.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorPlomp, R.L.
dc.date.accessioned2020-08-21T18:00:38Z
dc.date.available2020-08-21T18:00:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36970
dc.description.abstractDoel. Voorgaand onderzoek laat zien dat kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) problemen hebben met executieve functies (EF). EF verwijzen naar hogere controlefuncties en kunnen onderverdeeld worden in werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit, inhibitie en aandacht. Voorgaand onderzoek heeft EF onderzocht bij kinderen in het regulier onderwijs, maar slechts een beperkt aantal onderzoeken heeft EF onderzocht bij kinderen in het speciaal onderwijs (SO). Echter, het aantal kinderen in het SO is gestegen, waaronder kinderen met ASS. Het doel van dit onderzoek was om prestaties op EF-taken te vergelijken tussen kinderen met en zonder ASS van 6 tot 12 jaar in het SO. Methode. Het huidige onderzoek heeft prestaties vergeleken tussen 7 kinderen met ASS en 31 kinderen zonder ASS op taken die werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit, inhibitie en aandacht meten. Daarnaast is samenhang tussen EF en leeftijd onderzocht. Resultaten. De resultaten tonen geen significante verschillen in prestaties op EF-taken tussen kinderen met en zonder ASS. De prestaties op de EF-taken waren niet gerelateerd aan leeftijd. Discussie. De resultaten roepen de vraag op of kinderen met ASS daadwerkelijk niet slechter presteren op EF-taken. Limitaties van het huidige onderzoek waren een te kleine steekproef en een gebrek aan achtergrondinformatie. Door de groei van de SO scholen en de groei van kinderen met ASS in het SO is vervolgonderzoek nodig naar EF bij kinderen met en zonder ASS in het SO.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent263472
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleExecutieve functies bij kinderen met en zonder autisme spectrum stoornis in het speciaal onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsExecutieve functies; Autisme spectrum stoornis; Speciaal onderwijs; Werkgeheugen; Cognitieve flexibiliteit; Inhibitie; Aandacht
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record