View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cognitieve Flexibiliteit bij Kinderen met ADHD in Vergelijking met Kinderen zonder ADHD

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Droste, SJE-5887895.pdf (402.5Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Droste, S.J.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doelstelling: Onderzoek naar cognitieve flexibiliteit bij kinderen met ADHD richt zich vaak op kinderen zonder leer- of ontwikkelingsachterstand. Weinig lijkt bekend over cognitieve flexibiliteit bij kinderen met ADHD én een leer-of ontwikkelingsachterstand. De mate van ontwikkeling van cognitieve flexibiliteit is onderzocht bij kinderen met ADHD van het so/sbo, in vergelijking met kinderen zonder ADHD van het so/sbo. Vervolgens werd gekeken of cognitieve flexibiliteit afhankelijk is van inhibitie en werkgeheugen. Tot slot is onderzocht of de samenhangen tussen cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen verschillen tussen de kinderen met ADHD en kinderen zonder ADHD. Cognitieve flexibiliteit is gemeten met een nieuwe taak: de Drie is Goed taak. Methode: Cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen zijn gemeten voor zeven kinderen met ADHD en 66 kinderen zonder ADHD van zeven tot twaalfjarige leeftijd, door middel van prestaties op taken die deze functies meten. Resultaten: Kinderen met ADHD verschilden niet significant van kinderen zonder ADHD op cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen. Werkgeheugen bleek een significante voorspeller te zijn van cognitieve flexibiliteit. De samenhangen tussen cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen verschilden niet significant tussen de kinderen met en zonder ADHD. Conclusie: In het huidige onderzoek werden geen verschillen gevonden in cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen tussen kinderen met ADHD en kinderen zonder ADHD. Werkgeheugen bleek een belangrijke voorspeller te zijn van cognitieve flexibiliteit. Kinderen met ADHD en zonder ADHD verschilden niet van elkaar wat betreft de samenhang tussen cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36929
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo