Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVos, H.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorDroste, S.J.E.
dc.date.accessioned2020-08-20T18:00:30Z
dc.date.available2020-08-20T18:00:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36929
dc.description.abstractDoelstelling: Onderzoek naar cognitieve flexibiliteit bij kinderen met ADHD richt zich vaak op kinderen zonder leer- of ontwikkelingsachterstand. Weinig lijkt bekend over cognitieve flexibiliteit bij kinderen met ADHD én een leer-of ontwikkelingsachterstand. De mate van ontwikkeling van cognitieve flexibiliteit is onderzocht bij kinderen met ADHD van het so/sbo, in vergelijking met kinderen zonder ADHD van het so/sbo. Vervolgens werd gekeken of cognitieve flexibiliteit afhankelijk is van inhibitie en werkgeheugen. Tot slot is onderzocht of de samenhangen tussen cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen verschillen tussen de kinderen met ADHD en kinderen zonder ADHD. Cognitieve flexibiliteit is gemeten met een nieuwe taak: de Drie is Goed taak. Methode: Cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen zijn gemeten voor zeven kinderen met ADHD en 66 kinderen zonder ADHD van zeven tot twaalfjarige leeftijd, door middel van prestaties op taken die deze functies meten. Resultaten: Kinderen met ADHD verschilden niet significant van kinderen zonder ADHD op cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen. Werkgeheugen bleek een significante voorspeller te zijn van cognitieve flexibiliteit. De samenhangen tussen cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen verschilden niet significant tussen de kinderen met en zonder ADHD. Conclusie: In het huidige onderzoek werden geen verschillen gevonden in cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen tussen kinderen met ADHD en kinderen zonder ADHD. Werkgeheugen bleek een belangrijke voorspeller te zijn van cognitieve flexibiliteit. Kinderen met ADHD en zonder ADHD verschilden niet van elkaar wat betreft de samenhang tussen cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent412184
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCognitieve Flexibiliteit bij Kinderen met ADHD in Vergelijking met Kinderen zonder ADHD
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsADHD; leer-of ontwikkelingsachterstand; schoolleeftijd, cognitieve flexibiliteit, inhibitie en werkgeheugen
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record