View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kwalitatief onderzoek naar visie en aanpak van vak- en groepsleerkrachten omtrent pesten binnen het gymnastiekonderwijs op basisscholen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Logtenberg, A-5825547 en Akkermans, JIIA-6016812.pdf (239.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Logtenberg, A.
        Akkermans, J.I.A.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is weinig onderzoek gedaan naar pesten tijdens het gymnastiekonderwijs. In dit explorerende onderzoek zijn dertien respondenten geïnterviewd, door middel van diepte-interviews. Onder deze respondenten waren twee groepsleerkrachten, twee vakleerkrachten en negen basisschoolleerlingen. De leerkrachten zijn geïnterviewd over hun visie en aanpak omtrent pesten binnen het gymnastiekonderwijs. De basisschoolleerlingen zijn gevraagd naar hun beleving van de aanpak die hun groeps- en vakleerkracht hanteert tegen pesten tijdens het gymnastiekonderwijs. In dit onderzoek kwam naar voren dat zowel groeps- als vakleerkrachten niet voldoende op de hoogte waren van de criteria van pesten. Uit dit onderzoek blijkt dat zowel groeps- als vakleerkrachten zich kunnen verbeteren op het gebied van het signaleren en aanpakken van pesten tijdens het gymnastiekonderwijs. Daarnaast is er winst te behalen in het betrekken van de vakleerkrachten bij het beleid van de school. Tot slot kwam in dit onderzoek naar voren dat het belangrijk is dat zowel groeps- als vakleerkrachten de pester(s) meer inzicht geven in hun pestgedrag en de consequenties daarvan voor anderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36876
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo