Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorNoordstar, J.
dc.contributor.authorLogtenberg, A.
dc.contributor.authorAkkermans, J.I.A.A.
dc.date.accessioned2018-10-06T17:01:24Z
dc.date.available2018-10-06T17:01:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36876
dc.description.abstractEr is weinig onderzoek gedaan naar pesten tijdens het gymnastiekonderwijs. In dit explorerende onderzoek zijn dertien respondenten geïnterviewd, door middel van diepte-interviews. Onder deze respondenten waren twee groepsleerkrachten, twee vakleerkrachten en negen basisschoolleerlingen. De leerkrachten zijn geïnterviewd over hun visie en aanpak omtrent pesten binnen het gymnastiekonderwijs. De basisschoolleerlingen zijn gevraagd naar hun beleving van de aanpak die hun groeps- en vakleerkracht hanteert tegen pesten tijdens het gymnastiekonderwijs. In dit onderzoek kwam naar voren dat zowel groeps- als vakleerkrachten niet voldoende op de hoogte waren van de criteria van pesten. Uit dit onderzoek blijkt dat zowel groeps- als vakleerkrachten zich kunnen verbeteren op het gebied van het signaleren en aanpakken van pesten tijdens het gymnastiekonderwijs. Daarnaast is er winst te behalen in het betrekken van de vakleerkrachten bij het beleid van de school. Tot slot kwam in dit onderzoek naar voren dat het belangrijk is dat zowel groeps- als vakleerkrachten de pester(s) meer inzicht geven in hun pestgedrag en de consequenties daarvan voor anderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent244742
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKwalitatief onderzoek naar visie en aanpak van vak- en groepsleerkrachten omtrent pesten binnen het gymnastiekonderwijs op basisscholen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPesten; gymnastiekonderwijs; basisschoolleerlingen; visie; aanpak; groepsleerkrachten; vakleerkrachten
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record