View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De tijdreis van politiegeweld

        Thumbnail
        View/Open
        Groep 10 scriptie.pdf (928.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Ardesch, W.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De film Detroit geeft een representatie van de rassenrellen in Detroit in 1967, waarbij veel politiegeweld plaatsvond. Een belangrijke reden waarom de rellen in Detroit relevant zijn voor het heden is dat disproportioneel politiegeweld tegen Afro-Amerikanen nog steeds een probleem is. Dit onderzoek bestudeerde in hoeverre Detroit de kijker begrip kan geven van hedendaags politiegeweld tegen Afro-Amerikanen. Om deze vraag te beantwoorden gebruikten we de discipline Algemene Sociale Wetenschappen om politiegeweld in het heden te begrijpen, Geschiedkunde om te begrijpen waarom de rassenrellen in Detroit in 1967 relevant zijn voor hedendaags politiegeweld en Filmwetenschappen om de film Detroit te analyseren. Door de disciplinaire inzichten te integreren met de interdisciplinaire onderzoeksmethode van Repko creëerden we een overkoepelend begrip van de spanning tussen heden, verleden en film. Om tot een overkoepelend antwoord te geven op de onderzoeksvraag creëerden we een uitgebreide model van politiegeweld. Hiermee konden we de representatie van politiegeweld tegen Afro-Amerikanen in Detroit vergelijken met de manier waarop dit geweld werd verklaard in het historische en het Algemeen Sociaal Wetenschappelijke hoofdstuk. Uit onze analyse bleek dat Detroit een overversimplificeerde representatie geeft van politiegeweld. Tevens biedt de film de kijker geen mogelijkheden om te reflecteren op de representatie. Hierdoor is het moeilijk voor de kijker om te begrijpen hoe de film heden en verleden verbindt in de morele structuur die fundamenteel is in de film. We concludeerden dat de film slechts een meeslepend verhaal is, waar een kijker weinig van kan leren over hedendaags politiegeweld tegen Afro-Amerikanen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36814
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo