De reacties van het publiek op de posts van het Instagram account van modemerk Hollister.
Summary
In dit eindwersktuk is onderzocht hoe Instagram-gebruikers reageren op posts van modemerk Hollister, in het bijzonder reacties en discussies die gaan over schoonheid en body positivity. Om de hoofdvraag te beantwoorden is middels Grounded Theory (Strauss en Corbin, 1990) een dataset van 1384 reacties geanalyseerd, gegeven op vier Instagramposts met een plussize model. Er is uitgegaan van het encoding/decoding model van Hall (1980) om betekenisgeving van gebruikers te duiden. De analyse onthulde drie corecategorieën: een overige categorie, gezondheid en esthetiek. Binnen deze categorieën zetten gebruikers strategieën in om hun argumenten te onderbouwen. Er werden beduidend meer strategieën ingezet om kritiek op het model te onderbouwen. Dit kan verklaard worden doordat het maatschappelijk debat over schoonheid relevanter is dan ooit en er steeds meer mensen zijn die vinden dat plussize modellen een plek verdienen in het hedendaagse modebeeld. Ten slotte gingen gebruikers veel met elkaar in discussie, waarbij argumenten weerlegd werden en ook frictie tussen tegenstrijdige gebruikers ontstond.