View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De reacties van het publiek op de posts van het Instagram account van modemerk Hollister.

        Thumbnail
        View/Open
        Okhuijsen 6257550 her2.pdf (3.651Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Okhuijsen, J.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwersktuk is onderzocht hoe Instagram-gebruikers reageren op posts van modemerk Hollister, in het bijzonder reacties en discussies die gaan over schoonheid en body positivity. Om de hoofdvraag te beantwoorden is middels Grounded Theory (Strauss en Corbin, 1990) een dataset van 1384 reacties geanalyseerd, gegeven op vier Instagramposts met een plussize model. Er is uitgegaan van het encoding/decoding model van Hall (1980) om betekenisgeving van gebruikers te duiden. De analyse onthulde drie corecategorieën: een overige categorie, gezondheid en esthetiek. Binnen deze categorieën zetten gebruikers strategieën in om hun argumenten te onderbouwen. Er werden beduidend meer strategieën ingezet om kritiek op het model te onderbouwen. Dit kan verklaard worden doordat het maatschappelijk debat over schoonheid relevanter is dan ooit en er steeds meer mensen zijn die vinden dat plussize modellen een plek verdienen in het hedendaagse modebeeld. Ten slotte gingen gebruikers veel met elkaar in discussie, waarbij argumenten weerlegd werden en ook frictie tussen tegenstrijdige gebruikers ontstond.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36808
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo