Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan Romondt-Vis, P.
dc.contributor.authorOkhuijsen, J.N.
dc.date.accessioned2020-08-06T18:00:35Z
dc.date.available2020-08-06T18:00:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36808
dc.description.abstractIn dit eindwersktuk is onderzocht hoe Instagram-gebruikers reageren op posts van modemerk Hollister, in het bijzonder reacties en discussies die gaan over schoonheid en body positivity. Om de hoofdvraag te beantwoorden is middels Grounded Theory (Strauss en Corbin, 1990) een dataset van 1384 reacties geanalyseerd, gegeven op vier Instagramposts met een plussize model. Er is uitgegaan van het encoding/decoding model van Hall (1980) om betekenisgeving van gebruikers te duiden. De analyse onthulde drie corecategorieën: een overige categorie, gezondheid en esthetiek. Binnen deze categorieën zetten gebruikers strategieën in om hun argumenten te onderbouwen. Er werden beduidend meer strategieën ingezet om kritiek op het model te onderbouwen. Dit kan verklaard worden doordat het maatschappelijk debat over schoonheid relevanter is dan ooit en er steeds meer mensen zijn die vinden dat plussize modellen een plek verdienen in het hedendaagse modebeeld. Ten slotte gingen gebruikers veel met elkaar in discussie, waarbij argumenten weerlegd werden en ook frictie tussen tegenstrijdige gebruikers ontstond.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3828671
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe reacties van het publiek op de posts van het Instagram account van modemerk Hollister.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEncoding/decoding, online discussie, schoonheid, grounded theory
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record