View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het werkgeheugen op de weegschaal: heeft het verbaal of het visuospatieel werkgeheugen van kleuters een sterker verband met de leerling-Leerkracht relatie?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bommel, ESEvan-5889731 en Brink, Jvanden-5776635.pdf (389.0Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Bommel, E.S.E. van
        Brink, J. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Het werkgeheugen staat in verband met de leerling-leerkracht relatie van kleuters (4 tot 6 jaar). Binnen het werkgeheugen bestaan er twee domeinen, namelijk: het visuospatieel en het verbale domein. Kleuters lijken meer beroep te doen op het visuospatieel werkgeheugen dan op het verbale domein van het werkgeheugen. Onderzoeksdoel: Onderzocht is welk domein van het werkgeheugen een sterker verband heeft met de leerling-leerkracht relatie. Methode: Er zijn schriftelijke surveys afgenomen, welke de leerling-leerkracht relatie testen, onder 29 leerkrachten van verschillende basisscholen in Nederland. Verder zijn er drie neurocognitieve taken afgenomen bij 219 kleuters. De Digit Span taak en de Odd One Out taak zijn afgenomen aangezien deze taken het verbaal en het visuospatieel werkgeheugen meten. Resultaten: Beide domeinen van het werkgeheugen laten een significant verband zien met de leerling-leerkracht relatie van kleuters. Echter het visuospatieel werkgeheugen laat een zwak tot matig verband met de leerling-leerkracht relatie zien en het verband tussen deze relatie en het verbaal werkgeheugen is zwak. Conclusie: Deze studie toont aan dat het visuospatieel werkgeheugen van kleuters niet significant sterker in verband staat met de leerling-leerkracht relatie dan het verbaal werkgeheugen van kleuters. Beide domeinen zijn echter wel significant gerelateerd aan de leerling-leerkracht relatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36721
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo