View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van de cursus 'Plezier op school' op het gepest worden van kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Schippers 3271528.pdf (108.2Kb)
        Author
        Schippers, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek evalueert de effecten van de zomercursus ´Plezier op school` op het gepest worden van kinderen op de middelbare school. De zomercursus ‘Plezier op school’ is een sociale vaardigheidstraining voor kinderen die op de basisschool gepest werden, sociaal angstig waren, en/of problemen hadden met sociale contacten. De tweedaagse cursus werd in de zomervakantie gegeven, vlak voordat kinderen naar de eerste klas van het middelbaar onderwijs gingen. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat er positieve ontwikkelingen bij de kinderen waren en dat ze minder gepest werden. De mate van gepest worden, wordt met twee vragenlijsten vastgesteld. Er wordt er in dit onderzoek ook gekeken naar de verschillen tussen sociometrische vragenlijsten en peerrapportages. De verwachtingen bij huidig onderzoek zijn ook dat kinderen, na het volgen van de cursus, minder gepest worden. Uit de resultaten komt naar voren dat er tussen de twee vragenlijsten maar een gemiddelde correlatie is. Ook komt er naar voren dat voor jongens die de cursus gevolgd hebben, gepest worden op de middelbare school toeneemt, voor meisjes die de cursus hebben gevolgd neemt gepest worden af, evenals voor de controlegroep.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36665
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo