Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMulder, S.
dc.contributor.authorSchippers, M.
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:32Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:32Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36665
dc.description.abstractDit onderzoek evalueert de effecten van de zomercursus ´Plezier op school` op het gepest worden van kinderen op de middelbare school. De zomercursus ‘Plezier op school’ is een sociale vaardigheidstraining voor kinderen die op de basisschool gepest werden, sociaal angstig waren, en/of problemen hadden met sociale contacten. De tweedaagse cursus werd in de zomervakantie gegeven, vlak voordat kinderen naar de eerste klas van het middelbaar onderwijs gingen. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat er positieve ontwikkelingen bij de kinderen waren en dat ze minder gepest werden. De mate van gepest worden, wordt met twee vragenlijsten vastgesteld. Er wordt er in dit onderzoek ook gekeken naar de verschillen tussen sociometrische vragenlijsten en peerrapportages. De verwachtingen bij huidig onderzoek zijn ook dat kinderen, na het volgen van de cursus, minder gepest worden. Uit de resultaten komt naar voren dat er tussen de twee vragenlijsten maar een gemiddelde correlatie is. Ook komt er naar voren dat voor jongens die de cursus gevolgd hebben, gepest worden op de middelbare school toeneemt, voor meisjes die de cursus hebben gevolgd neemt gepest worden af, evenals voor de controlegroep.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent110823
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van de cursus 'Plezier op school' op het gepest worden van kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record