dc.description.abstract | Dit onderzoek evalueert de effecten van de zomercursus ´Plezier op school` op het gepest
worden van kinderen op de middelbare school. De zomercursus ‘Plezier op school’ is een
sociale vaardigheidstraining voor kinderen die op de basisschool gepest werden, sociaal
angstig waren, en/of problemen hadden met sociale contacten. De tweedaagse cursus werd in
de zomervakantie gegeven, vlak voordat kinderen naar de eerste klas van het middelbaar
onderwijs gingen. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat er positieve ontwikkelingen bij de
kinderen waren en dat ze minder gepest werden. De mate van gepest worden, wordt met twee
vragenlijsten vastgesteld. Er wordt er in dit onderzoek ook gekeken naar de verschillen tussen
sociometrische vragenlijsten en peerrapportages. De verwachtingen bij huidig onderzoek zijn
ook dat kinderen, na het volgen van de cursus, minder gepest worden. Uit de resultaten komt
naar voren dat er tussen de twee vragenlijsten maar een gemiddelde correlatie is. Ook komt er
naar voren dat voor jongens die de cursus gevolgd hebben, gepest worden op de middelbare
school toeneemt, voor meisjes die de cursus hebben gevolgd neemt gepest worden af, evenals
voor de controlegroep. | |