View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meer dan 'leren'? Een onderzoek naar de doelen van het bacheloronderwijs Filosofie

        Thumbnail
        View/Open
        Honoursscriptie Filosofie - Maike Pijnappel.pdf (812.2Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Pijnappel, M.B.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie worden de doelen van het bacheloronderwijs Filosofie onderzocht. Aanleiding hiervoor is de ‘stille crisis in het onderwijs’ die geïdentificeerd wordt door Martha Nussbaum. Het huidige academische bacheloronderwijs Filosofie lijkt vooral gericht te zijn op de cognitieve ontwikkeling van studenten en de vraag die in deze scriptie gesteld wordt, is in welke mate deze focus op cognitief leren problematisch is. Dit wordt gedaan aan de hand van het filosofische perspectief op onderwijs van onderwijsfilosoof Gert Biesta, waarin het concept van ‘emancipatie’ centraal staat. Zijn filosofische analyse van de doeldomeinen van onderwijs wordt aangevuld door het empirische perspectief van onderwijskundige Marcia B. Baxter Magolda, die in haar longitudinale onderzoek het belang van het principe van ‘self-authorship’ laat zien. Beiden beargumenteren dat de focus op de cognitieve ontwikkeling in het (hoger) onderwijs ervoor zorgt dat de ontwikkeling van lerenden uit balans raakt en ze daarmee onvoldoende voorbereid zijn op het volwassen leven. De theorie van Biesta en de resultaten van het onderzoek van Baxter Magolda zullen naast het huidige bacheloronderwijs filosofie worden gelegd en op basis daarvan zal één algemeen advies en twee concrete adviezen worden geformuleerd voor het departement.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36612
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo