dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Wessels, J.A. | |
dc.contributor.author | Pijnappel, M.B.M. | |
dc.date.accessioned | 2020-08-05T18:00:25Z | |
dc.date.available | 2020-08-05T18:00:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36612 | |
dc.description.abstract | In deze scriptie worden de doelen van het bacheloronderwijs Filosofie onderzocht. Aanleiding hiervoor is de ‘stille crisis in het onderwijs’ die geïdentificeerd wordt door Martha Nussbaum. Het huidige academische bacheloronderwijs Filosofie lijkt vooral gericht te zijn op de cognitieve ontwikkeling van studenten en de vraag die in deze scriptie gesteld wordt, is in welke mate deze focus op cognitief leren problematisch is. Dit wordt gedaan aan de hand van het filosofische perspectief op onderwijs van onderwijsfilosoof Gert Biesta, waarin het concept van ‘emancipatie’ centraal staat. Zijn filosofische analyse van de doeldomeinen van onderwijs wordt aangevuld door het empirische perspectief van onderwijskundige Marcia B. Baxter Magolda, die in haar longitudinale onderzoek het belang van het principe van ‘self-authorship’ laat zien. Beiden beargumenteren dat de focus op de cognitieve ontwikkeling in het (hoger) onderwijs ervoor zorgt dat de ontwikkeling van lerenden uit balans raakt en ze daarmee onvoldoende voorbereid zijn op het volwassen leven. De theorie van Biesta en de resultaten van het onderzoek van Baxter Magolda zullen naast het huidige bacheloronderwijs filosofie worden gelegd en op basis daarvan zal één algemeen advies en twee concrete adviezen worden geformuleerd voor het departement. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 831761 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Meer dan 'leren'? Een onderzoek naar de doelen van het bacheloronderwijs Filosofie | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | onderwijs; filosofie; Biesta; emancipatie; self-authorship; onderwijsdoelen | |
dc.subject.courseuu | Filosofie | |