Borging van Belevingsgerichte Zorg
Summary
Samenvatting Borging van belevingsgerichte zorg
Inleiding
Onderzoek naar de effecten van belevingsgerichte zorg laat een minieme meerwaarde zien. Daarentegen zijn de ervaringen met belevingsgerichte zorg die in de dagelijkse praktijk en op congressen gehoord worden positief te noemen.
Doel
De kennis die door middel van dit onderzoek verkregen is, geeft een organisatie die belevingsgerichte zorg heeft ingevoerd, informatie over welke stijl van leidinggeven en welk niveau van teamleren de borging van belevingsgerichte zorg positief beïnvloedt. Tevens levert dit onderzoek een bijdrage aan de theorievorming ten aanzien van borging van innovaties.
Onderzoeksvragen
Welk(e) stijl(en) van leidinggeven is (zijn) van invloed op de borging van belevingsgerichte zorg? Welk niveau van teamleren is van invloed op de borging van belevingsgerichte zorg?
Methode
Er is een kwantitatief, beschrijvend onderzoek uitgevoerd naar relaties tussen borging van belevingsgerichte zorg en stijl van leidinggeven c.q. niveau van teamleren. Data werden verzameld middels de Charismatisch Leiderschap in Organisaties (CLIO), het deel ‘Teamleerproces’ van de Team Learning Survey (TLS) van Dechant en een door de onderzoeker ontwikkelde Scorelijst Borging.
Resultaten
Transactioneel leiderschap en synergistisch teamleren is het meest gemeten bij een matige tot lage borging.
Conclusie
Er is geen significant verband gevonden tussen leiderschapsstijl en borging van belevingsgerichte zorg. Synergistisch teamleren is een niveau van teamleren wat passend is bij belevingsgerichte zorg. Het meten van de borging van belevingsgerichte zorg middels de Scorelijst Borging geeft een te beperkt beeld.
Aanbevelingen
Vervolgonderzoek dient plaats te vinden binnen grotere aantallen instellingen om zodoende meer verschillen in borging van belevingsgerichte zorg te vinden. Observatie op belevingsgerichte aspecten geeft waarschijnlijk een beter beeld van de borging. Tevens is het interessant de relatie tussen teamleren en stijl van leidinggeven te onderzoeken.