View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Borging van Belevingsgerichte Zorg

        View/Open
        definitief afstudeerwerkstuk 130909 pdf.pdf (1.109Mb)
        Publication date
        2009
        Author
        Quax, M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Borging van belevingsgerichte zorg Inleiding Onderzoek naar de effecten van belevingsgerichte zorg laat een minieme meerwaarde zien. Daarentegen zijn de ervaringen met belevingsgerichte zorg die in de dagelijkse praktijk en op congressen gehoord worden positief te noemen. Doel De kennis die door middel van dit onderzoek verkregen is, geeft een organisatie die belevingsgerichte zorg heeft ingevoerd, informatie over welke stijl van leidinggeven en welk niveau van teamleren de borging van belevingsgerichte zorg positief beïnvloedt. Tevens levert dit onderzoek een bijdrage aan de theorievorming ten aanzien van borging van innovaties. Onderzoeksvragen Welk(e) stijl(en) van leidinggeven is (zijn) van invloed op de borging van belevingsgerichte zorg? Welk niveau van teamleren is van invloed op de borging van belevingsgerichte zorg? Methode Er is een kwantitatief, beschrijvend onderzoek uitgevoerd naar relaties tussen borging van belevingsgerichte zorg en stijl van leidinggeven c.q. niveau van teamleren. Data werden verzameld middels de Charismatisch Leiderschap in Organisaties (CLIO), het deel ‘Teamleerproces’ van de Team Learning Survey (TLS) van Dechant en een door de onderzoeker ontwikkelde Scorelijst Borging. Resultaten Transactioneel leiderschap en synergistisch teamleren is het meest gemeten bij een matige tot lage borging. Conclusie Er is geen significant verband gevonden tussen leiderschapsstijl en borging van belevingsgerichte zorg. Synergistisch teamleren is een niveau van teamleren wat passend is bij belevingsgerichte zorg. Het meten van de borging van belevingsgerichte zorg middels de Scorelijst Borging geeft een te beperkt beeld. Aanbevelingen Vervolgonderzoek dient plaats te vinden binnen grotere aantallen instellingen om zodoende meer verschillen in borging van belevingsgerichte zorg te vinden. Observatie op belevingsgerichte aspecten geeft waarschijnlijk een beter beeld van de borging. Tevens is het interessant de relatie tussen teamleren en stijl van leidinggeven te onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3647
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo