View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Afzonderlijkheid. Over de beperkte toelating van Young Adult Literature tot het literatuuronderwijs in de tweede fase van het havo/vwo.

        Thumbnail
        View/Open
        RPAvanRijswijk-3858340-Masterscriptie-Neerlandistiek-incl-bijlagen.pdf (1.477Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Rijswijk, R.P.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze masterscriptie is de beperkte toelating van Young Adult Literature (YAL) tot het literatuuronderwijs in de tweede fase van het havo/vwo onderzocht. YAL is namelijk niet toegestaan op leesniveau 4F. Allereerst is door middel van een theoretisch onderzoek aangetoond dat de leesniveaus en YAL op problematische wijze worden afgebakend. Zo kan het leesniveau van afzonderlijke tekstkenmerken danig verschillen, waardoor het gemiddelde leesniveau een gegeneraliseerde weergave van het leesniveau van een boek is. Daarnaast is gebleken dat YAL niet afgebakend kan worden op basis van het uitgeverslabel. Hierdoor is YAL niet helder te onderscheiden van volwassenenliteratuur met een adolescente protagonist, en zullen de leesniveaus van YAL-boeken afzonderlijk moeten worden bepaald. Om dit te onderbouwen is een vergelijkende analyse uitgevoerd binnen een corpus van drie boeken uit de volwassenenliteratuur met een adolescente protagonist, die zijn toegestaan op leesniveau 4F, en drie boeken van leesniveau 3F die zijn uitgegeven als YAL. Deze vergelijkende analyse toont dat metaforische stijl en implicietheid van de verbinding van verhaallijnen onvoldoende aanwezig zijn in de geanalyseerde boeken die zijn uitgegeven als YAL, om met die tekstkenmerken te voldoen aan leesniveau 4F. Echter, de vergelijkende analyse toont ook relevante overeenkomsten tussen de complexiteit van de tekstkenmerken van de YAL-boeken en een 3F-boek uit de volwassenenliteratuur met een adolescente protagonist, dat wel is toegestaan op leesniveau 4F. Bovendien is gebleken dat de afzonderlijke tekstkenmerken die bepalend zijn voor de verschillen tussen leesniveaus 3F en 4F bestaan uit losse onderdelen, die onderling eveneens van leesniveau kunnen verschillen. De implicaties van deze uitkomsten zijn besproken en duiden samen met de uitkomsten van het theoretisch onderzoek op een betwistbare beperkte toelating van YAL tot het literatuuronderwijs in de tweede fase van het havo/vwo.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36266
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo