View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van het Rots en Water Programma op Zelfcontrole en de Invloed van Sekse

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Feenstra, AB-6279813.pdf (201.3Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Feenstra, A.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Zelfcontrole is een belangrijke competentie voor leerlingen. Het Rots en Water programma (R&W) tracht zelfcontrole te verbeteren en kenmerkt zich door een psychofysieke aanpak. Deze aanpak lijkt beter aan te sluiten bij jongens dan bij meisjes. Het doel van deze studie is om te onderzoeken of R&W effect heeft op zelfcontrole en of sekse invloed heeft op de relatie tussen R&W en zelfcontrole. Er is een Randomised Controlled Trial uitgevoerd met 671 leerlingen van het eerste jaar vmbo, 360 jongens (53,7%) en 277 meiden (41,3%). De leeftijd varieerde van elf tot vijftien jaar (M = 12,11, SD = 0,60) en 519 leerlingen (77,2%) zijn geboren in Nederland. Zelfcontrole is gemeten middels twee vragenlijsten. Tegen de verwachting in is geen effect gevonden van R&W op zelfcontrole. Mogelijk zijn meer R&W lessen noodzakelijk om de mate van zelfcontrole te veranderen of sluit R&W onvoldoende aan op de vmbo-leerling. Ook blijkt tegen de verwachting in dat de mate van zelfcontrole niet verschilt tussen jongens en meiden. Dit kan komen doordat bepaalde aspecten van R&W beter aansluiten op meiden dan op jongens waardoor het fysieke aspect wordt gecompenseerd. Er wordt aanbevolen om het effect van R&W in een meer collectivistische, niet-Westerse cultuur te onderzoeken. Daarnaast is nader onderzoek noodzakelijk om te onderzoeken hoe R&W aangepast dient te worden. Op deze manier wordt duidelijk of R&W geschikt is ter verbetering van zelfcontrole zodat leerlingen mogelijk meer plezier en succes ervaren op school.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36103
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo