Een Discursieve Interface Analyse van Nos.nl
Summary
In dit paper wordt behandeld op welke manier de veronderstelde gebruiksmogelijkheden en gebruikers van nos.nl, terug te zien zijn in de interface. Er wordt allereerst onderzocht wat publieke waarde is en hoe kenmerken daarvan terug te zien zijn in publieke media. Voor de analyse van de interface, wordt de discursive interface analysis van Mel Stanfill gebruikt. Deze methode onderzoekt, aan de hand van affordances, de normen die worden geproduceerd door interface. Met deze methode is het mogelijk om met een kritisch perspectief te kijken naar de machtsverhoudingen tussen industrie en websitebezoekers. De affordances van een website, zijn opgedeeld in drie categorieën: functionele, cognitieve en sensorische affordances. De observaties en gevonden affordances, worden onderbouwd aan de hand van scripts. Scripts zijn de manieren waarop bepaald gebruik door ontwikkelaars voor de hand liggend wordt gemaakt. Uit de analyse blijkt dat gebruiksmogelijkheden en gebruikers op verschillende manieren door de interface worden beïnvloed. Verschillende interface elementen zoals de zoekmachine, labels, nieuws categorieën en lay-out op nos.nl moedigen hiermee passief consumptiegedrag aan bij gebruikers.