Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchäfer, M.T.
dc.contributor.advisorWieringa, M.A.
dc.contributor.authorMolijn, D.R.
dc.date.accessioned2020-07-02T18:00:14Z
dc.date.available2020-07-02T18:00:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35989
dc.description.abstractIn dit paper wordt behandeld op welke manier de veronderstelde gebruiksmogelijkheden en gebruikers van nos.nl, terug te zien zijn in de interface. Er wordt allereerst onderzocht wat publieke waarde is en hoe kenmerken daarvan terug te zien zijn in publieke media. Voor de analyse van de interface, wordt de discursive interface analysis van Mel Stanfill gebruikt. Deze methode onderzoekt, aan de hand van affordances, de normen die worden geproduceerd door interface. Met deze methode is het mogelijk om met een kritisch perspectief te kijken naar de machtsverhoudingen tussen industrie en websitebezoekers. De affordances van een website, zijn opgedeeld in drie categorieën: functionele, cognitieve en sensorische affordances. De observaties en gevonden affordances, worden onderbouwd aan de hand van scripts. Scripts zijn de manieren waarop bepaald gebruik door ontwikkelaars voor de hand liggend wordt gemaakt. Uit de analyse blijkt dat gebruiksmogelijkheden en gebruikers op verschillende manieren door de interface worden beïnvloed. Verschillende interface elementen zoals de zoekmachine, labels, nieuws categorieën en lay-out op nos.nl moedigen hiermee passief consumptiegedrag aan bij gebruikers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1203366
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen Discursieve Interface Analyse van Nos.nl
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record