View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Rol van de Leerkracht bij Interculturele Uitwisselingsprojecten

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Beijer, C-5813735 en Ouwerling, A-4281888.pdf (237.7Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Ouwerling, A.
        Beijer, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aangezien in Nederland sprake is van schoolsegregatie, zijn interculturele uitwisselingsprojecten opgezet om dit tegen te gaan. Deze projecten zijn gebaseerd op de contacthypothese van Allport (1954). Dit onderzoek richt zich op de rol van de leerkracht bij deze uitwisselingsprojecten. Binnen dit onderzoek is gefocust op cultuur-responsiviteit, de rol van reflectie hierbij en op het contact tussen de leerkrachten van de uitwisselingsscholen. Door middel van semi-gestructureerde interviews met een directeur, twee experts en drie leerkrachten is een beeld geschetst van de huidige rol van de leerkracht. Uit dit onderzoek lijkt cultuur-responsiviteit iets te zijn waar leerkrachten meer over dienen te leren voordat zij dit effectief kunnen toepassen. Ondanks dat nog niet duidelijk is of cultuur-responsiviteit en reflectie inderdaad samenhangen lijkt het wel belangrijk dat leerkrachten productieve reflectie toepassen, zowel gezamenlijk als in teamverband. Hoewel de vier voorwaarden voor optimaal contact volgens de contacthypothese van Allport (1954) niet eenduidig terug te zien zijn in het contact tussen leerkrachten van uitwisselingsscholen, lijkt het belangrijk dat de leerkrachten investeren in het contact met elkaar om op die manier het goede voorbeeld te geven aan leerlingen. Aangeraden wordt om onder andere de uitwisseling bij alle klassen van de school plaats te laten vinden, opdat de leerkrachten van dezelfde school een team vormen dat ook teamreflecties kan toepassen. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de rol die teamreflecties spelen tijdens de uitwisselingsprojecten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35980
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo