Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchepers, E.J.
dc.contributor.authorOuwerling, A.
dc.contributor.authorBeijer, C.
dc.date.accessioned2020-07-01T18:00:10Z
dc.date.available2020-07-01T18:00:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35980
dc.description.abstractAangezien in Nederland sprake is van schoolsegregatie, zijn interculturele uitwisselingsprojecten opgezet om dit tegen te gaan. Deze projecten zijn gebaseerd op de contacthypothese van Allport (1954). Dit onderzoek richt zich op de rol van de leerkracht bij deze uitwisselingsprojecten. Binnen dit onderzoek is gefocust op cultuur-responsiviteit, de rol van reflectie hierbij en op het contact tussen de leerkrachten van de uitwisselingsscholen. Door middel van semi-gestructureerde interviews met een directeur, twee experts en drie leerkrachten is een beeld geschetst van de huidige rol van de leerkracht. Uit dit onderzoek lijkt cultuur-responsiviteit iets te zijn waar leerkrachten meer over dienen te leren voordat zij dit effectief kunnen toepassen. Ondanks dat nog niet duidelijk is of cultuur-responsiviteit en reflectie inderdaad samenhangen lijkt het wel belangrijk dat leerkrachten productieve reflectie toepassen, zowel gezamenlijk als in teamverband. Hoewel de vier voorwaarden voor optimaal contact volgens de contacthypothese van Allport (1954) niet eenduidig terug te zien zijn in het contact tussen leerkrachten van uitwisselingsscholen, lijkt het belangrijk dat de leerkrachten investeren in het contact met elkaar om op die manier het goede voorbeeld te geven aan leerlingen. Aangeraden wordt om onder andere de uitwisseling bij alle klassen van de school plaats te laten vinden, opdat de leerkrachten van dezelfde school een team vormen dat ook teamreflecties kan toepassen. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de rol die teamreflecties spelen tijdens de uitwisselingsprojecten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent243479
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Rol van de Leerkracht bij Interculturele Uitwisselingsprojecten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssegregatie; interculturele uitwisselingsprojecten; cultuurresponsiviteit; reflectie; contacthypothese
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record