Meertaligheid vanuit het perspectief van kinderen. Een onderzoek naar de voor- en nadelen van meertaligheid
Summary
Dit onderzoek gaat over de voor- en nadelen die kinderen van meertalige ouders kunnen ervaren. De vraag die centraal staat is hoe de kinderen hun meertaligheid ervaren en of verblijfsduur in Nederland hierbij een rol speelt. Hierbij is gekeken of de kinderen zich herkenden in de voor- en nadelen uit wetenschappelijke literatuur. Voor dit onderzoek zijn 25 interviews afgenomen bij kinderen van twee verschillende basisscholen. Uit de resultaten bleek dat de kinderen zich inderdaad grotendeels herkenden in de voor- en nadelen uit de wetenschappelijke literatuur en dat verblijfsduur inderdaad een rol speelt. Tevens bleek ook dat de kinderen die niet in Nederland geboren waren op bepaalde gebieden negatiever dachten over zichzelf. Zo schatten ze hun schoolprestaties en kennis van het Nederlands lager in, in vergelijking met de kinderen die wel in Nederland geboren waren. Ook dachten ze dat ze later een minder grote kans hadden om een goede baan te krijgen en vinden ze het vervelender om een andere taal te spreken dan het Nederlands in bijzijn van hun vriendjes.