Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKester, P.M.
dc.contributor.advisorNortier, J.M.
dc.contributor.authorHeuven, M.J. van
dc.date.accessioned2020-06-03T18:00:12Z
dc.date.available2020-06-03T18:00:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35897
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over de voor- en nadelen die kinderen van meertalige ouders kunnen ervaren. De vraag die centraal staat is hoe de kinderen hun meertaligheid ervaren en of verblijfsduur in Nederland hierbij een rol speelt. Hierbij is gekeken of de kinderen zich herkenden in de voor- en nadelen uit wetenschappelijke literatuur. Voor dit onderzoek zijn 25 interviews afgenomen bij kinderen van twee verschillende basisscholen. Uit de resultaten bleek dat de kinderen zich inderdaad grotendeels herkenden in de voor- en nadelen uit de wetenschappelijke literatuur en dat verblijfsduur inderdaad een rol speelt. Tevens bleek ook dat de kinderen die niet in Nederland geboren waren op bepaalde gebieden negatiever dachten over zichzelf. Zo schatten ze hun schoolprestaties en kennis van het Nederlands lager in, in vergelijking met de kinderen die wel in Nederland geboren waren. Ook dachten ze dat ze later een minder grote kans hadden om een goede baan te krijgen en vinden ze het vervelender om een andere taal te spreken dan het Nederlands in bijzijn van hun vriendjes.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1496203
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMeertaligheid vanuit het perspectief van kinderen. Een onderzoek naar de voor- en nadelen van meertaligheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmeertaligheid, kinderen, opvoeding, multilingualism, bilingualism, children, education
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record