View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Interactie in de reken-wiskundeles; een video-analyse.

        View/Open
        Masterthesis Lange, SM de-3038416.pdf (617.7Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Lange, S.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de interactie van leraren en leerlingen tijdens de nabespreking van de oplossingen van een opdracht in een les realistisch rekenen-wiskunde geanalyseerd. Onderzocht is of de vormen van interactie in de loop van de lessen van een leraar verandert. Uit de literatuur blijkt dat het op de juiste manier onderwijzen van realistisch rekenen-wiskunde een complexe aangelegenheid is waarbij veel van de vaardigheden van leraren wordt gevraagd. Er zijn elf lessen van drie leraren uit het primair- en voortgezetonderwijs gebruikt die op video waren opgenomen door het Freudenthal Instituut. Van elke leraar zijn er minimaal drie lessen geanalyseerd met behulp van een codeerschema, waarna de frequenties van de verschillende codes zijn bepaald. De analyse van de interactie laat zien dat de leraren in de loop van een jaar veranderen in de soorten vragen die ze stellen en de tijd die ze besteden aan de nabespreking. Opvallend is dat alle drie de leraren de reflectiefase van de nabespreking weinig hebben ontwikkeld. Terwijl dit de belangrijkste fase is in het realistisch rekenen-wiskunde omdat daar mathematiseren en niveauverhoging zou moeten plaatsvinden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3588
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo