Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorErkens, G.
dc.contributor.authorLange, S.M. de
dc.date.accessioned2009-10-05T17:00:43Z
dc.date.available2009-10-05
dc.date.available2009-10-05T17:00:43Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3588
dc.description.abstractIn dit onderzoek is de interactie van leraren en leerlingen tijdens de nabespreking van de oplossingen van een opdracht in een les realistisch rekenen-wiskunde geanalyseerd. Onderzocht is of de vormen van interactie in de loop van de lessen van een leraar verandert. Uit de literatuur blijkt dat het op de juiste manier onderwijzen van realistisch rekenen-wiskunde een complexe aangelegenheid is waarbij veel van de vaardigheden van leraren wordt gevraagd. Er zijn elf lessen van drie leraren uit het primair- en voortgezetonderwijs gebruikt die op video waren opgenomen door het Freudenthal Instituut. Van elke leraar zijn er minimaal drie lessen geanalyseerd met behulp van een codeerschema, waarna de frequenties van de verschillende codes zijn bepaald. De analyse van de interactie laat zien dat de leraren in de loop van een jaar veranderen in de soorten vragen die ze stellen en de tijd die ze besteden aan de nabespreking. Opvallend is dat alle drie de leraren de reflectiefase van de nabespreking weinig hebben ontwikkeld. Terwijl dit de belangrijkste fase is in het realistisch rekenen-wiskunde omdat daar mathematiseren en niveauverhoging zou moeten plaatsvinden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent632563 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInteractie in de reken-wiskundeles; een video-analyse.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInteractie
dc.subject.keywordsrealistisch rekenen-wiskunde
dc.subject.keywordsvideo-analyse
dc.subject.keywordscase-study
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record