View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van propedeusetoetsen Social Work op de zelfregulatie van tweedejaars studenten

        View/Open
        Masterthesis Cornielje, A-0204463.pdf (193.6Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Cornielje, A.
        Hoefeijzers, M.P.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is onderzocht wat de invloed is van de propedeusetoetsen Social Work op de zelfregulatie van tweedejaars studenten. Zelfregulatie is een cyclisch proces waarbij studenten hun eigen leren plannen, aanpassen en evalueren. Het wordt gezien als een actief en constructief proces waarin de studenten verantwoordelijk gesteld worden voor hun eigen leren. Om een antwoord te vinden op de hoofdvraag is gebruik gemaakt van een semi-gestructureerd interview waarin gevraagd werd naar de percepties van studenten van een selectie van propedeusetoetsen en het proces van zelfregulatie dat op te delen is in de voorbereidingsfase, de uitvoerende fase en de afrondingsfase. De toetsselectie bevatte verschillende toetsmethodes, onder andere presentaties, verslaglegging en casustoetsen. Gebruik makend van deze selectie werden de percepties van studenten van de toetsinhoud en het toetsproces onderzocht. Uit de resultaten blijkt dat de toets P1, het vraagverhelderend cliëntgesprek en de reflectie, als meest positief ervaren wordt door de studenten. De invloed van de propedeusetoetsen op de zelfregulatie van studenten is vooral zichtbaar bij de fasen, vaardigheden en aspecten waar studenten bewust mee bezig zijn. De studenten oriënteren zich in de voorbereidingsfase van het zelfregulatieproces vooral op de taakaspecten en confronteren de uitkomsten van de voorbereidingsfase met elkaar. In de uitvoeringsfase zijn de studenten vooral bezig met het monitoren van de persoonlijke- en omgevingsaspecten. In de afrondingsfase evalueren bijna alle studenten de taak- en persoonlijke aspecten. Geconcludeerd kan worden dat de propedeusetoetsen invloed hebben op de zelfregulatie van studenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3585
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo