Lubaina Himid: Cultureel Activist in heden en verleden
Summary
Deze scriptie onderzoekt het politiek activisme van Lubaina Himid (1954). De Brits-Tanzaniaanse kunstenaar startte haar artistieke carrière in de jaren ’80 van de 20e eeuw. Hier was ze betrokken bij
de BLK Art Group en organiseerde verschillende tentoonstellingen met zwarte Britse kunstenaars. In
deze periode was het activisme optimistisch van aard en werd satire ingezet om statements te maken.
In de loop der tijd is de het beoogde doel van haar werk geëvolueerd. Waar ze eerst de wereld wilde
veranderen door de confrontatie aan te gaan, ziet ze nu de mogelijkheid om gesprekken te openen. In
het kunstwerk The Grab Test, dat voor het Frans Hals Museum is gemaakt, boort ze het historisch
bewustzijn van haar publiek aan. Dit kunstwerk vertelt een transnationaal hybride verhaal en legt
hiermee koloniale structuren bloot. Himid zorgt dat zowel het publiek als de ruimte waarin het werk
tentoongesteld wordt, zich moeten verhouden tot het kunstwerk. Ze staan hierin in dialoog met elkaar
en in de ruimte die ontstaat kan de mogelijkheid gevonden worden om iets te veranderen. Himid ziet
zichzelf als zwarte kunstenaar én feminist. Ze is een womanist.