Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, Linda
dc.contributor.authorAmsterdam, A.E.M. van
dc.date.accessioned2020-05-04T18:00:13Z
dc.date.available2020-05-04T18:00:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35748
dc.description.abstractDeze scriptie onderzoekt het politiek activisme van Lubaina Himid (1954). De Brits-Tanzaniaanse kunstenaar startte haar artistieke carrière in de jaren ’80 van de 20e eeuw. Hier was ze betrokken bij de BLK Art Group en organiseerde verschillende tentoonstellingen met zwarte Britse kunstenaars. In deze periode was het activisme optimistisch van aard en werd satire ingezet om statements te maken. In de loop der tijd is de het beoogde doel van haar werk geëvolueerd. Waar ze eerst de wereld wilde veranderen door de confrontatie aan te gaan, ziet ze nu de mogelijkheid om gesprekken te openen. In het kunstwerk The Grab Test, dat voor het Frans Hals Museum is gemaakt, boort ze het historisch bewustzijn van haar publiek aan. Dit kunstwerk vertelt een transnationaal hybride verhaal en legt hiermee koloniale structuren bloot. Himid zorgt dat zowel het publiek als de ruimte waarin het werk tentoongesteld wordt, zich moeten verhouden tot het kunstwerk. Ze staan hierin in dialoog met elkaar en in de ruimte die ontstaat kan de mogelijkheid gevonden worden om iets te veranderen. Himid ziet zichzelf als zwarte kunstenaar én feminist. Ze is een womanist.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1404303
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLubaina Himid: Cultureel Activist in heden en verleden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBLK Art Group, postcolonialism, feminism, womanism, Turner Prize, transnationalism, hybridity, diaspora, dialogue, heritage, batik
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record