View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De grensvervaging tussen educatief object, curiosa en autonoom esthetisch object. Medische modellen in Object Lessons: The Visualisation of Nineteenth- Century Life Sciences.

        Thumbnail
        View/Open
        BA-Thesis Michelle de Wilde.pdf (4.270Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Wilde, M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Grensvervaging is een zeer actuele- maar ook historische problematiek binnen de kunst. Dit fenomeen heeft ook haar invloed op de verzamelingen van collectioneurs. Zo ook op de collectie van de Nederlands-Britse collectioneur George Loudon, die zijn catalogus Object Lessons: The Visualisation of Nineteenth Century Life Sciences in 2015 uitbracht. Zijn verzameling is een voorbeeld van een collectie waar een bepaalde grensvervaging merkbaar is. Loudon heeft een groot aantal negentiende eeuwse medische modellen die oorspronkelijk een educatieve functie vervulde, verzameld op basis van esthetiek. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of Object Lessons een poging tot grensvervaging genoemd kan worden. De volgende onderzoekvraag is hiervoor opgesteld: In welke mate kunnen de gepresenteerde negentiende eeuwse medische modellen uit Object Lessons een poging tot grensvervaging tussen educatief object, curiosa en autonoom esthetisch object genoemd worden? Om deze vraag te beantwoorden, is er een analyse op basis van theorie en interpretaties van Object Lessons en de collectie gemaakt. Voorafgaand aan deze analyse is aan de hand van verscheidene literaire bronnen een theoretische basis gelegd. Hier zijn de kernbegrippen uit de onderzoeksvraag beschouwd aan de hand van eigen historische context en ontwikkeling, en gedefinieerd zoals in de huidige tijd bedoeld. Er is eveneens gekeken naar een mogelijke relatie tussen Loudons interesse en zijn collectie en hedendaagse kunst. Vervolgens is, na een beschrijving van zowel tekstuele- als visuele opbouw van het boek, Loudons collectie en Object Lessons uitgebreid geanalyseerd. Uit deze analyse en theorie is een conclusie voortgekomen, alsmede een uitspraak gedaan over het antwoord op de gestelde onderzoeksvraag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35721
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo