Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, L.
dc.contributor.authorWilde, M. de
dc.date.accessioned2018-10-05T17:02:25Z
dc.date.available2018-10-05T17:02:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35721
dc.description.abstractGrensvervaging is een zeer actuele- maar ook historische problematiek binnen de kunst. Dit fenomeen heeft ook haar invloed op de verzamelingen van collectioneurs. Zo ook op de collectie van de Nederlands-Britse collectioneur George Loudon, die zijn catalogus Object Lessons: The Visualisation of Nineteenth Century Life Sciences in 2015 uitbracht. Zijn verzameling is een voorbeeld van een collectie waar een bepaalde grensvervaging merkbaar is. Loudon heeft een groot aantal negentiende eeuwse medische modellen die oorspronkelijk een educatieve functie vervulde, verzameld op basis van esthetiek. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of Object Lessons een poging tot grensvervaging genoemd kan worden. De volgende onderzoekvraag is hiervoor opgesteld: In welke mate kunnen de gepresenteerde negentiende eeuwse medische modellen uit Object Lessons een poging tot grensvervaging tussen educatief object, curiosa en autonoom esthetisch object genoemd worden? Om deze vraag te beantwoorden, is er een analyse op basis van theorie en interpretaties van Object Lessons en de collectie gemaakt. Voorafgaand aan deze analyse is aan de hand van verscheidene literaire bronnen een theoretische basis gelegd. Hier zijn de kernbegrippen uit de onderzoeksvraag beschouwd aan de hand van eigen historische context en ontwikkeling, en gedefinieerd zoals in de huidige tijd bedoeld. Er is eveneens gekeken naar een mogelijke relatie tussen Loudons interesse en zijn collectie en hedendaagse kunst. Vervolgens is, na een beschrijving van zowel tekstuele- als visuele opbouw van het boek, Loudons collectie en Object Lessons uitgebreid geanalyseerd. Uit deze analyse en theorie is een conclusie voortgekomen, alsmede een uitspraak gedaan over het antwoord op de gestelde onderzoeksvraag.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4478311
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe grensvervaging tussen educatief object, curiosa en autonoom esthetisch object. Medische modellen in Object Lessons: The Visualisation of Nineteenth- Century Life Sciences.
dc.type.contentPre-master Project
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgrensvervaging; beeldende kunst; wetenschap; modellen; medisch; negentiende eeuw; victoriaans; verzameling; boek
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record