Betreft: De strategische inzet van humor. Het effect van humor op de overtuigingskracht van een interne memo volgens communicatieprofessionals.
Summary
In dit onderzoek is getracht een antwoord te vinden op de vraag of humor strategisch kan worden ingezet in een interne beleidstekst met als doel de lezers te overtuigen. Twee interne (beleids)memo’s, waarbij in de ene humor werd gebruikt en in de andere niet, zijn beoordeeld door Nederlandse communicatieprofessionals op hun overtuigingskracht op de volgende variabelen: overtuiging, attitude, gedragsintentie en betrokkenheid. Aan het experiment namen 235 proefpersonen deel, waarvan 60,4% vrouw en 39,6 % man. Elke proefpersoon las één van de twee interne memo’s. Op twee van de vier variabelen bleek de beoordeling van de overtuigingskracht significant te verschillen: de gedragsintentie en de betrokkenheid. Als er humor werd gebruikt in de interne (beleids)memo, dan beoordeelde de proefpersoon de tekst als minder overtuigend dan de memo zonder humor op de punten gedragsintentie en betrokkenheid. Leeftijd, sekse en positie (leidinggevend of niet) waren geen bepalende factoren.