Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, J.C.
dc.contributor.authorLeeuwen, Jorieke van
dc.date.accessioned2009-09-30T17:00:35Z
dc.date.available2009-09-30
dc.date.available2009-09-30T17:00:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3572
dc.description.abstractIn dit onderzoek is getracht een antwoord te vinden op de vraag of humor strategisch kan worden ingezet in een interne beleidstekst met als doel de lezers te overtuigen. Twee interne (beleids)memo’s, waarbij in de ene humor werd gebruikt en in de andere niet, zijn beoordeeld door Nederlandse communicatieprofessionals op hun overtuigingskracht op de volgende variabelen: overtuiging, attitude, gedragsintentie en betrokkenheid. Aan het experiment namen 235 proefpersonen deel, waarvan 60,4% vrouw en 39,6 % man. Elke proefpersoon las één van de twee interne memo’s. Op twee van de vier variabelen bleek de beoordeling van de overtuigingskracht significant te verschillen: de gedragsintentie en de betrokkenheid. Als er humor werd gebruikt in de interne (beleids)memo, dan beoordeelde de proefpersoon de tekst als minder overtuigend dan de memo zonder humor op de punten gedragsintentie en betrokkenheid. Leeftijd, sekse en positie (leidinggevend of niet) waren geen bepalende factoren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1138688 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleBetreft: De strategische inzet van humor. Het effect van humor op de overtuigingskracht van een interne memo volgens communicatieprofessionals.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshumor, beleid, strategisch, communicatie, communicatieprofessional, werkvloer, overtuigingskracht
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record