View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van geslacht van het kind en type hulpverlener op de herkenning van gegeneraliseerde angststoornis bij kinderen.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Voorde, AJten-5660955.pdf (537.3Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Voorde, A.J. ten
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting: Vroege herkenning van een Gegeneraliseerde Angststoornis (GAS) kan negatieve lange termijn gevolgen doen verminderen of zelfs voorkomen. Herkenning van mentale gezondheidsproblemen is een cruciale eerste stap in de diagnostische cyclus, omdat het onderzoek en behandeling faciliteert. Deze studie onderzoekt of de herkenning van GAS bij kinderen beïnvloed wordt door het geslacht van het kind, verschillend is voor verschillende typen hulpverleners en of er sprake is van een interactie-effect van geslacht en het type hulpverleners. In een online vragenlijsten hebben hulpverleners (n = 818) vignetten die GAS beschreven beoordeeld. De hypotheses zijn geanalyseerd met een binaire logistische regressie analyse. De resultaten laten zien dat er geen verschil is in de herkenning van GAS tussen jongens en meiden. Er is een significant verschil in de herkenning van GAS door verschillende typen hulpverleners. Ook is er sprake van een interactie effect. Dit betekent dat hulpverleners verschillen in hun vermogen om GAS te herkennen bij jongens en meiden. Krachten, beperkingen en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35648
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo