Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBurke, D.
dc.contributor.advisorBreeman, L.
dc.contributor.authorVoorde, A.J. ten
dc.date.accessioned2020-04-17T18:00:11Z
dc.date.available2020-04-17T18:00:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35648
dc.description.abstractSamenvatting: Vroege herkenning van een Gegeneraliseerde Angststoornis (GAS) kan negatieve lange termijn gevolgen doen verminderen of zelfs voorkomen. Herkenning van mentale gezondheidsproblemen is een cruciale eerste stap in de diagnostische cyclus, omdat het onderzoek en behandeling faciliteert. Deze studie onderzoekt of de herkenning van GAS bij kinderen beïnvloed wordt door het geslacht van het kind, verschillend is voor verschillende typen hulpverleners en of er sprake is van een interactie-effect van geslacht en het type hulpverleners. In een online vragenlijsten hebben hulpverleners (n = 818) vignetten die GAS beschreven beoordeeld. De hypotheses zijn geanalyseerd met een binaire logistische regressie analyse. De resultaten laten zien dat er geen verschil is in de herkenning van GAS tussen jongens en meiden. Er is een significant verschil in de herkenning van GAS door verschillende typen hulpverleners. Ook is er sprake van een interactie effect. Dit betekent dat hulpverleners verschillen in hun vermogen om GAS te herkennen bij jongens en meiden. Krachten, beperkingen en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent550216
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van geslacht van het kind en type hulpverlener op de herkenning van gegeneraliseerde angststoornis bij kinderen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGegeneraliseerde Angststoornis, herkenning, kinderen, geslacht, type hulpverlener
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record