View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meat the Crisis of Masculinity; Een kritische discoursanalyse van televisieshow BBQ Pitmasters

        Thumbnail
        View/Open
        LEEUWENVAN_MUELLER .pdf (20.11Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Leeuwen, N.G.R. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek maakt deel uit van een bachelor-eindwerkstuk en richt zich op de constructie van mannelijkheid binnen de Amerikaanse televisieshow ‘BBQ Pitmasters’ (2009 - 2016). Nu vlees- arme diëten zoals veganisme en vegetarisme populairder worden en de negatieve gevolgen van het eten van vlees bekender, valt het op dat de stap naar een vleesvrij bestaan groter lijkt te zijn voor mannen. Vele onderzoeken bespreken de manier waarop het eten van rood vlees mannelijkheid construeert, net als onderzoeken die reclames of tijdschriften analyseren op de manier waarop zij een mannelijk discours ontwikkelen. Een leemte in dit frame is echter het onderzoek naar televisieshows en de constructie van mannelijkheid daarbinnen. De populariteit van televisie en het geloof dat realityshows de realiteit etaleren benadrukt het belang van dit onderzoek. Door middel van een inductief uitgevoerde kritische discoursanalyse volgens Carvalho (2008) in combinatie met de Grounded Theory volgens Boeije (2010), zijn de eerste afleveringen van alle zeven seizoenen van de televisieshow geanalyseerd. Mannelijkheid wordt binnen ‘BBQ Pitmasters’ geconstrueerd door het benadrukken van het wedstrijd-aspect binnen de show, door de deelnemers als professionals voor te stellen zonder daarbij hun familie te noemen, door een actie-opbouwend cameragebruik, kenmerkend voor de ‘intensified continuity’ zoals beschreven door Bordwell (2012) en door de nadruk op natuur en de plek van de man daarbinnen te leggen. De resultaten bevestigen bestaande literatuur die ‘the crisis of masculinity’ bespreekt, omdat het programma een discours van mannelijkheid construeert dat voor de hedendaagse man niet realistisch is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35594
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo